پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

کتاب «سرو سیمین» رونمایی شد

کتاب «مفاخر میراث فرهنگی ایران (۳) سرو سیمین، یادنامه سیمین دانشور» توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و به کوشش شاهین آریا منش چاپ و رونمایی شد .

به گزارش آی‌فیلم و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مراسم رونمایی از کتاب «مفاخر میراث فرهنگی ایران (۳)سرو سیمین، یادنامه سیمین دانشور» همزمان بانکوداشت این نویسند فرهیخته و استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران با حضور دوستداران میراث فرهنگی ، نویسندگان و باستان شناسان پیشکسوت برگزار شد .

این کتاب مشتمل بر مطالبی همچون سرو سیمین:یادنامه سیمین دانشور ، تولد مبارک ، یادی از بانو سیمین دانشور ؛استاد راهنما و مادر معنوی من ، به پاس بانوی بزرگ رمان و آموزگار دانشور ما و سرو سیمین و همچنین مقالات باستان شناسی است .

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی در ابتدای این کتاب آورده است :نخستین باری که فهمیدم خانم دانشور ، باستان شناس و مدرس هنر نیز بوده اند بسیار تعجب کردم ؛من همیشه ایشان را نویسنده ای زبده و خوش ذوق شناخته بودم نه یک باستان شناس !پندار تصویر من از ایشان یک بعد داشت و تا پیش از آن متوجه ابعاد دیگر آن نشده بودم .

وی می افزاید : آثار سیمین دانشور حائز لطفی است ؛چه در کل و چه در اجزاء و فارغ از اینکه درباره چه زمان و مکانی باشد خیلی آشناست .پرسش این است که این لطف از کجا آمده است :اینکه صرفا قلمش را خواندنی بدانیم در حقش کم لطفی کرده ایم ، بسیارند نویسندگانی که در حوزه هایی بعضا مهم تر از داستان نویسی قلم فرسایی کرده اند ولی آن صفای کار سیمین را در کارشان نمی بینیم .

به عقیده بنده این لطف و این رایحه آشنا دو علت عمده داشت ؛یکی آشنایی او با باستان شناسی و تاریخ و هنر و فرهنگ ایران ، چیزی که نوشته هایش را برای اهل این فرهنگ ، خواندنی ودلنشین می کند و بیش از اینکه احوال متلون سیاسی و اجتماعی را بازتاباند ، صفات فرهنگی ایرانیان را نشان می دهد و همین سبب شده است آثارش تاریخ مصرف نداشته و همیشه خواندنی باشد .

هر چند او در آثارش اشاره صریحی به باستان شناسی و هنر ندارد و لیکن آشنایی و تماس مولف با مظاهر فرهنگی سبب شده این آثار نسبتی جوهری و عمیق با فرهنگ ایرانی داشته باشد و همچنین آینه ای باشد که هر ایرانی در آن عکس رخ خود را ببیند و با آن احساس قرابت و آشنایی کند.

ص گ / س م

این مطلب را به اشتراک بگذارید